De wereld verandert en het onderwijs verandert met haar mee. Ook voor de taal- en zaakvakken betekent dit dat we constant in beweging zijn ons onderwijs aan te passen op hedendaagse thema’s. Mede door (nieuwe) onderwerpen zoals burgerschap en de discussie rondom een nieuw en toekomstgericht curriculum gaan we ons onderwijs anders organiseren. Tijdens dit symposium willen we mooie initiatieven en ontwikkelingen in deze vakgebieden (taal & zaakvakken) een podium bieden. In de lezingen en workshops delen we ideeën over hoe je in jouw lessen hier mee aan de slag kan. Helaas heeft het maatschappijprofiel nog vaak last van een slecht imago en kiezen ook steeds meer leerlingen voor een bètaprofiel. Ook in het hoger onderwijs is dit te merken: vooral de talenstudies hebben het zwaar. Leerlingen (en ouders) zijn soms bang om met een maatschappijprofiel het minder ver te schoppen en geen goede baan te vinden. Tijd om die mindset aan te pakken, vindt Onderwijsnetwerk Zuid-Holland.

Datum & tijd: 8 april 2022, van 14:00 tot 17:30 uur

Locatie: Museum Volkenkunde in Leiden.

Doelgroep: Docenten, schoolleiders, decanen, beleidsmakers en andere geïnteresseerden uit voortgezet en hoger onderwijs.

Kosten: Gratis voor docenten van partnerscholen.

Aanmeldlink: https://www.onderwijsnetwerkzuidholland.nl/aanbod/alfa/symposium-alfa-gamma-kansen-en-mogelijkheden-in-de-taal-en-zaakvakken/

Inhoudelijk programma: Het symposium start met twee korte key-notes van Markus Davidsen (universitair docent Godsdienstsociologie) en Suzanne Adema (universitair en vo-docent Klassieke Talen). Davidsen is van origine Deens en gaat in op het Deense lesmodel waar talen en zaakvakken een hoog aanzien hebben en veel studenten docent willen worden. Davidsen gaat ook in op zijn eigen ervaring met de hervorming van het schoolvak Levensbeschouwing waarmee Davidsen dit jaar de Impactprijs vanuit de Universiteit Leiden won. Het stokje wordt overgedragen aan Suzanne Adema die meer vertelt over het project ‘Anchoring Innovation’. Dit project onderzoekt hoe innovaties en nieuwe technologieën in het verleden geframed werden. Het onderzoek combineert zo oude en nieuwe kennis van verschillende vakgebieden. Adema heeft ook concrete tips hoe docenten van de taal- en zaakvakken hier zelf mee aan de slag kunnen gaan.

Er zijn tien verschillende workshops waaruit je kan kiezen:

  1. Poëzie als Nieuws BV: het maatschappelijk debat en de poëzieles
  2. Eurydike vertelt: moderne Nederlandse en Engelse recepties als instrument voor inclusiviteit bij Latijn en Grieks
  3. Taal- en cultuurbewustzijn in de vreemdetalenles
  4. Inclusief lesgeven in de geschiedenis- en maatschappijlessen
  5. Fysische geografie voor de niet-bètaleerlingen
  6. Leren van de bètavakken: Hoe kunnen we met onze vakken leerlingen écht raken?
  7. Activerende didactiek en motivatie in de taal- en zaakvakken
  8. Mijn vak saai? Hoe taal- en cultuurvakken actueel, interactief en inclusief maken?
  9. Ethische vraagstukken in de klas: Debat & DNA
  10. Het gebruik van perspectiefgericht onderwijs bij de taal- en zaakvakken